T-Systems
Reputatiestrategie T-Systems en ontwikkeling propositie nieuwe consultancy-organisatie
Investeringsbeslissingen over digitale transformatie verschuiven van de IT-organisatie naar de directietafel. Een herijking van de positionering en visie op reputatie werd noodzakelijk voor T-Systems.
De uitdaging
Klanten van T-Systems, zoals Heineken, FrieslandCampina en Shell, zoeken in toenemende mate advisering en ondersteuning bij de digitale transformatie van hun operatie en business. T-Systems, Europees marktleider in ICT-dienstverlening werd nog onvoldoende gezien als innovator op het gebied van digitale transformatie, terwijl de ervaring op dit gebied enorm is. Ook wilde de organisatie meer als gesprekspartner in deze markt gezien worden. Een nieuwe positionering met een duidelijk verhaal naar de eigen organisatie en de markt was daarom noodzakelijk. Evenals een plan om stapsgewijs de perceptie en positie in de markt te veranderen.
De oplossing
WhatMatterZ opereerde als strategische partner van de marketingorganisatie bij de ontwikkeling van de strategie, processen en content. Een grondige SWOT-analyse van de lokale en internationale organisatie leverde een duidelijk beeld op waar de kansen lagen voor de organisatie qua positionering, marktsegmentatie en reputatiethema’s.
Dit advies vormde de input voor de marketingstrategie en de basis voor het interne en externe merkverhaal en het communicatieve raamwerk. Om de groei van digitale transformatiediensten te accelereren besloot de organisatie een aparte business unit te lanceren: Digital Solutions. WhatMatterZ ontwikkelde de positionering, marketingstrategie en het bedrijfsverhaal voor de nieuwe business. Daarnaast ontwikkelden we samen de eerste productmarketingstrategie voor 5G en een plan voor de strategische marketing en thought leadership. Ook schreven we een toekomstvisie van de marketingafdeling en boden we ondersteuning bij de uitvoering van hun communicatiestrategie zoals social mediablogs voor de algemeen directeur, persberichten en content voor betaalde media.
​
Winst
Zoals bij veel technologiebedrijven beschikt T-Systems over een schat aan kennis en ervaring van de waarde van technologie voor organisaties. Die kennis en ervaring is een onbenut merkpotentieel dat door de dagelijkse hectiek onvoldoende wordt ingezet en waarover onvoldoende gecommuniceerd wordt. Door samen met een frisse blik naar markttrends te kijken, de kracht van de organisatie te bestuderen en de vraag vanuit de klanten te analyseren, ontstonden er nieuwe inzichten en kansen. Inzichten die de basis vormden voor de langetermijnmarketing- en communicatiestrategie.